Železničář / Zahraničí / SBB je zpět v černých číslech
SBB je zpět v černých číslech
29.4.2024 – autor: PETR SLONEK
Hospodaření švýcarských železnic SBB skončilo poprvé od roku 2019 v plusu. Stalo se tak především díky rekordnímu počtu cestujících, které dopravce přepravil. Společnost díky tomu vykázala za rok 2023 zisk po čtyřech letech, a to 267 milionů franků. Přesto kvůli předchozím ztrátám Švýcarské spolkové dráhy dál tlačí na úspory a efektivitu provozu.
Loni SBB přepravila denně 1,32 milionu osob, zatímco v roce 2022 to bylo 1,16 milionu, čímž se dostala na úroveň z rekordního roku 2019. Stále více lidí cestuje vlakem za prací i ve volném čase do Německa a okolních destinací. Díky rostoucím příjmům hlásí dálková doprava v roce 2023 poprvé po třech letech kladný výsledek, konkrétně 117 milionů švýcarských franků (CHF), zatímco v roce 2022 byla ve ztrátě 47 milionů CHF.
Po započtení zisků SBB Immobilien a vyplacených kompenzací například za energie skončilo loňské hospodaření státního dopravce v zisku 267 milionů franků. V roce 2022 bylo naopak ve ztrátě 245 milionů franků. Výsledek je podle vedení SBB povzbudivý, ale zdaleka nestačí k výraznému snížení dluhu, který jen loni činil 11,26 miliardy CHF a v roce 2022 11,44 miliardy CHF, ani ke kompenzaci masivních ztrát z předchozích let a k investicím, například do nových kolejových vozidel.
Regionální i dálková v plusu
Tržby z osobní dopravy se ve srovnání s předchozím rokem zvýšily o 9,9 procenta na 3,73 milionu franků. Zpět do černých čísel se poprvé od roku 2019 dostala dálková doprava. Stalo se tak především díky pozitivnímu vývoji poptávky u víkendových a mezinárodních spojů. V regionální dopravě znamenal rostoucí zájem o dojíždění na krátké vzdálenosti zlepšení výsledku na loňských 23 milionů franků oproti 11 milionům franků v roce 2022. Současně ale vzrostly náklady, včetně výdajů na trakční proud, poplatky za použití železniční cesty a správu vozového parku.
Nárůst počtu cestujících však znamená i vyšší obsazenost a méně volných míst ve vlacích. Zákazníci hůře hodnotí i čistotu ve vozech. To vše mělo dopad na spokojenost zákazníků. Ta v roce 2023 byla 78,7 bodu, zatímco o rok dříve 80,5 bodu. Pozitivně se vyvíjely hodnoty u nákladní dopravy, kde nastalo výrazné zlepšení o 3,9 bodu na 73,7 bodu. SBB se také podařilo navzdory rozsáhlým pracím na modernizaci infrastruktury udržet přesnost vlaků. Osobní spoje jezdily vloni stejně dochvilně jako v předchozím roce – 92,5 procenta jich přijelo včas.
K zachování finanční rovnováhy potřebuje SBB zisk kolem 500 milionů franků ročně. Aby se situace stabilizovala, utratí společnost do roku 2030 zhruba o 6 miliard franků méně. Zároveň dopravce přijal řadu opatření v oblasti nákladů. Tři hlavní digitalizační programy pomohou spolkovým drahám efektivněji plánovat a řídit provoz. Federální vláda chce také významně přispět ke kompenzaci ztrát v dálkové dopravě z období pandemie covidu.
SBB trápí i nedostatek kvalifikovaných odborníků. Do roku 2030 navíc odejde do důchodu přibližně pětina zaměstnanců drah, které bude muset nahradit přibližně 6 000 nových zaměstnanců.
Další články této rubriky
DB otevřely v Berlíně nové praktické školicí středisko
30.4.2024 - Německé dráhy DB otevřely na začátku února nové učňovské a školicí středisko v Berlíně. Na ploše 5 000 m2, což je o 2 000 metrů více, než měly stávající prostory, vybudovala společnost nové, moderní centrum pro… »
PKP Intercity zakoupí 300 nových vozů
26.4.2024 - Polský státní dopravce PKP Intercity přidělil svůj historicky největší kontrakt společnosti H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FSP). Výrobce se sídlem v Poznani, který uspěl v soutěži vypsané v prosinci 2022, vyrobí 300… »
Cargounit si pořídí nové Vectrony a Smartrony
25.4.2024 - Výrobce kolejových vozidel Siemens Mobility uzavřel významnou smlouvu s přední polskou nezávislou leasingovou společností Cargounit zaměřenou na posílení železniční dopravy v regionu. Jedná se o pořízení až 100 lokomotiv Vectron… »